B. Högre utbildning som en återkommande del av yrkeslivet

22 JANUARI 2015, 11:00 - 12:00

Vi behöver i allt större utsträckning högre utbildning genom hela livet, inte bara som unga. De allt snabbare förändringarna av kompetenskrav på arbetsmarknaden ökar behovet av återkommande utbildning genom hela livet. Men hur ska studierna finansieras? Hur ska utbudet bli relevant och mer tillgängligt för personer som redan befinner sig i arbetslivet och hur tar vi tillvara deras kompetens?

Finansiering

Många arbeten kommer att ändra karaktär till följd av bland annat digitaliseringen. Det betyder att anställda behöver möjlighet att kompetensutveckla sig för att kunna fortsätta utföra sitt arbete. Enligt Cecilia Beskow, samhällspolitisk chef på Unionen, behövs bättre finansiering och vägledning för att möjliggöra detta. PTK har tagit fram ett förslag till en kollektivavtalsstiftelse för finansiering av kompetensutveckling för privatanställda tjänstemän, som bygger på ett gemensamt ansvar mellan fack, arbetsgivare, stat och individ.

Inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn har tillväxten varit enorm, med runt 500 000 nya jobb de senaste 15 åren. Det handlar exempelvis om företag inom IT, ekonomi, juridik och management, företag som lever på sin kompetens och de anställdas kunskaper. Almegas utbildningspolitisk expert Fredrik Voltaire välkomnar därför satsningar på kompetensutveckling under arbetslivet, men han vill också se lösningar för företag som investerar i personalutbildningar.

Utbud

En viktig aspekt för vidareutbildning mitt i livet är att man inte ska behöva flytta för att studera och att det ska finnas ett relevant kursutbud. Fredrik Voltaire vill se en bättre samordning mellan lärosäten och arbetsliv för att öka relevansen i utbildningarna. Kerstin Norén, rektor för Högskolan Väst förklarar hur de framgångsrikt har sammanfört akademi och arbetsliv.

Validering

Slutligen tas validering upp som en mycket viktig fråga. Hur ska personer som arbetat inom ett område i många år kunna tillgodoräkna sig sin reella kompetens? Och hur ska valideringen finansieras? Här återstår mycket arbete för att hitta en lösning.

Medverkar gör också Roger Mörtvik, statssekreterare (S) på utbildningsdepartementet och Thomas Persson, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan.

Moderator är Ann-Sofi Sjöberg, chef för team trygghetssystem, arbetsmarknad och utbildning på TCO.

Ladda ned Cecilia Beskows presentation här.

Klicka här för att se hela seminariet.

Dela

Medverkande

Cecilia Beskow

samhällspolitisk chef på Unionen

Roger Mörtvik

statssekreterare (S) på utbildningsdepartementet

Thomas Persson

generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan

Kerstin Norén

rektor för Högskolan Väst

Fredrik Voltaire

utbildningspolitisk expert på Almega

Ann-Sofi Sjöberg, moderator

chef för team trygghetssystem, arbetsmarknad och utbildning på TCO

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund