A. Vad är utbildningskvalitet och hur ska den utvärderas?

22 JANUARI 2015, 11:00 - 12:00

Universitetskansler Harriet Wallberg har lämnat in ett förslag till ramverk för kvalitetssäkring av den högre utbildningen. Harriet berättar om förslaget och panelen ger sin syn på hur ett ramverk ska utformas. I många avseenden är man överens men det finns punkter där åsikterna går isär.

Förslaget bygger på att lärosätenas kvalitetssäkring är i fokus och arbetslivet och användbarheten av utbildningen är en viktig del. Systemet ska följa den internationella standarden ESG och omfatta all högre utbildning, till skillnad från det tidigare systemet. Det ska också vara flexibelt så att lärosäten och utbildningar med olika särart kan bedömas optimalt. En viktig del är att systemet ska vara kvalitetsdrivande.

Att systemet möter internationella krav på kvalitetssäkring är en nödvändighet för att Sverige ska kunna vara en stark kunskapsnation i en global konkurrens menar Anders Lönn, statssekreterare (S) på utbildningsdepartementetAiri Rovio-Johansson, professor i pedagogik vid Gothenburg Research Institute (GRI), Göteborgs universitet påpekar att det är viktigt att reda ut vad internationalisering innebär, det handlar enligt henne om mer än bara utresande och inkommande studenter.

Flera i panelen betonar att mycket ännu är oklart, eftersom Harriet Wallbergs förslag är ett ramverk som ska utvecklas till ett fungerade kvalitetsutvärderingssystem av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Hur mycket tid och resurser lärosätena förväntas lägga på utvärdering kommer till exempel att vara en fortsatt diskussion.

TCOs utredare German Bender säger att det ännu är oklart hur arbetslivets perspektiv ska tas tillvara i utvärderingssystemet och efterlyser en fortsatt dialog med UKÄ i exempelvis den referensgrupp för kvalitetsutvärdering som hittills funnits. Han lyfte också att systemet måste sätta lärandet i fokus och att han i rapporter kunnat visa att många studenter får alltför lite lärarledd tid, att undervisningsgrupperna är alltför stora och att pedagogiken visar stora brister. Vidare påpekar han att det föreslagna ramverket kan göra det svårare att jämföra utbildningar med varandra.

Att kunna jämföra utbildningar är en fördel, men jämförbarheten får inte ta fokus från kvalitetsutveckling, tycker SFS vice ordförande Johan Alvfors. Han menar att det viktigaste måste vara att utveckla kvaliteten av utbildningen, studieinformation kan man få på många andra sätt. 

Anders Lönn meddelar att förslaget till ramverk ska gå ut på remiss i februari/mars och han uppmanar alla aktörer att ta vara på denna möjlighet att påverka utformandet av det nya kvalitetsutvärderingssystemet. Paneldeltagarna ser goda förutsättningar att kunna enas om gemensamma lösningar för innehållet när ett ramverk är på plats.

Moderator är Sigbrit Franke,tidigare universitetskansler och tidigare rektor för Umeå universitet.

Ladda ned Harriet Wallbergs presentation här.

Klicka här för att se hela seminariet.

 

Dela

Medverkande

Harriet Wallberg

universitetskansler, regeringens utredare av ett nytt kvalitetssäkringssystem för den högre utbildningen

Anders Lönn

statssekreterare (S) på utbildningsdepartementet

Anders Söderholm

rektor för Mittuniversitetet, vice ordförande för Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) och ordförande för SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågor

Airi Rovio-Johansson

professor i pedagogik vid Gothenburg Research Institute (GRI), Göteborgs universitet

Johan Alvfors

vice ordförande för SFS, ledamot i högskolesektorns referensgrupp till utredningen om ett nytt kvalitetssäkringssystem

German Bender

utredare, TCO

Sigbrit Franke, moderator

fd rektor för Umeå universitet, fd universitetskansler och regeringsutredare

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund