Facklig framgång med EU:s handelsavtal med Kanada

EU och Kanada har idag undertecknat handels- och investeringsavtalet CETA. TCO har tillsammans med de andra svenska fackliga centralorganisationerna krävt att avtalet inte ska påverka rätten att förhandla, teckna och tillämpa kollektivavtal samt att vidta stridsåtgärder. Det blir nu rättsligt bindande. Efter påtryckningar från facken och civilsamhället, ändrades även avtalets kontroversiella investerarskydd (ISDS) till ett mer transparent och rättssäkert system. TCO välkomnar därför att avtalet kommer att träda i kraft.

CETA har blivit bra och våra fackliga krav har tillgodosetts. Ett modernt handelsavtal måste innehålla skydd för arbetsrätt, trygghetssystem och grundläggande fackliga rättigheter. CETA sätter en hög global standard och jag hoppas att det ska påverka framtida handelsavtal, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Debatten om CETA men även TTIP har varit intensiv i stora delar av Europa. De svenska fackens inställning skiljer sig ibland från andra länders fackliga organisationer.

Våra omställnings- och trygghetssystem gör att löntagarna i Sverige inte behöver se frihandel som ett hot. Det finns fortfarande mycket som måste göras för att förbättra omställningsförmågan, men i grund och botten finns det en medvetenhet om att ökad handel och öppenhet mot omvärlden skapar välstånd och välfärd, säger Eva Nordmark.

Så tycker TCO om välfärdsutredningen

Remisstiden för att svara på Välfärdsutredningens slutbetänkande går ut den 24 februari. TCO har skickat in sitt remissvar och avstyrker utredningens huvudförslag om reglering av tillåten vinstnivå.

TCO söker utbildningskoordinator till TCO Fackliga Akademi

Vill du utveckla och genomföra kurser, seminarier, studieresor och andra utvecklingsinsatser för TCO-förbundens förtroendevalda och anställda?

Ny rapport från TCO: Återkommande utveckling

Arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Dagens kunskaper räcker inte för att klara morgondagens utmaningar. Vi måste utbilda oss flera gånger under ett arbetsliv. För tjänstemännen är behoven tydliga, men utbudet för litet. Läs vår rapport om behovet av ett omställningsuppdrag för högskolan här

Se seminariet Återkommande utveckling i efterhand

Se livesändningen här

Titta!
image description

Ny rapport om Högskolans omställningsuppdrag

Har du någonsin tänkt att du skulle behöva vidareutbilda dig för att utvecklas i ditt nuvarande jobb, eller för att kunna byta jobb i framtiden? I så fall är du inte ensam. I många yrken höjs eller förändras kunskapskraven och det är inte alltid man som individ hinner med att uppgradera sin kunskap i motsvarande grad.

TCOs heldagskonferens om utbildning i framtidens arbetsliv

Anmäl dig nu!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här

Vad händer när A.I.s vill leva Like a Swede?

Se succéfilmen om hur robotarna startar fackförbund här.

img description

#tcosverige