Sämre för världens arbetstagare ökar klyftor och ökar social oro

Situationen för arbetstagare har blivit sämre på alla världens kontinenter, vilket är en viktig orsak till att inkomstklyftorna i världen ökar. Det visar världsfacket ITUC:s globala rättighetsindex som släpps idag. Kambodja, Indien, Turkiet och Kina, där många svenska företag idag har sin produktion, ligger i listans topp. Det behövs krafttag från regeringar och multinationella företag för att stoppa den pågående trenden.

Europa är förvisso den världsdel där de mänskliga rättigheterna i arbetslivet respekteras bäst, men indexet blir för andra året i rad sämre.

- Efter mer än sju år av ekonomisk kris fortsätter europeiska regeringar att motverka mänskliga rättigheter i arbetslivet med argument att det är dåliga tider, säger Göran Arrius, ordförande för Saco. Det är inte hållbart och skapar bara större oro och fler konflikter i samhället.

Latinamerika är den kontinent där våldet är som grövst och Colombia toppar återigen listan över flest mord på fackligt aktiva. Värst är det i Mellanöstern, där Gulfstaterna genom sitt kafalasystem kan utnyttja migranter för slavarbete.

- Stora grupper står idag helt utan arbetsrättsligt skydd, vilket gör att de är ytterst sårbara, menar Eva Nordmark, ordförande för TCO. Till exempel är det vanligt att migrantarbetare inte har samma rättigheter som mottagarlandets medborgare och den utbredda användningen av tillfälliga anställningar gör det mycket svårt att hävda sina mänskliga rättigheter i arbetslivet.

Ett annat problem är multinationella företags många underleverantörer där arbetsvillkoren är som sämst. Enligt en tidigare rapport från ITUC är så mycket som 94 procent av arbetskraften inom världens 50 största företag inte direktanställda. Företagen tar därmed inte ansvar för rättigheter och levnadslöner.

- På längre sikt skapar snedfördelade vinster och dåliga arbetsvillkor varken ekonomisk eller social utveckling, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande. Både multinationella företag och regeringar måste göra mer för att stoppa den pågående utarmningen av världens arbetstagare.

Mer information:
Karin Lindström, pressansvarig Union to Union, 070-214 41 91
José Gutierrez, presschef TCO, 08-782 91 91
Thomas Jartsell, pressansvarig Saco, 070-918 64 31
LO:s pressjour, 08-796 26 90

21:46 8 juni, 2016 Internationellt

Så tycker TCO om välfärdsutredningen

Remisstiden för att svara på Välfärdsutredningens slutbetänkande går ut den 24 februari. TCO har skickat in sitt remissvar och avstyrker utredningens huvudförslag om reglering av tillåten vinstnivå.

TCO söker utbildningskoordinator till TCO Fackliga Akademi

Vill du utveckla och genomföra kurser, seminarier, studieresor och andra utvecklingsinsatser för TCO-förbundens förtroendevalda och anställda?

Ny rapport från TCO: Återkommande utveckling

Arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Dagens kunskaper räcker inte för att klara morgondagens utmaningar. Vi måste utbilda oss flera gånger under ett arbetsliv. För tjänstemännen är behoven tydliga, men utbudet för litet. Läs vår rapport om behovet av ett omställningsuppdrag för högskolan här

Se seminariet Återkommande utveckling i efterhand

Se livesändningen här

Titta!
image description

Ny rapport om Högskolans omställningsuppdrag

Har du någonsin tänkt att du skulle behöva vidareutbilda dig för att utvecklas i ditt nuvarande jobb, eller för att kunna byta jobb i framtiden? I så fall är du inte ensam. I många yrken höjs eller förändras kunskapskraven och det är inte alltid man som individ hinner med att uppgradera sin kunskap i motsvarande grad.

TCOs heldagskonferens om utbildning i framtidens arbetsliv

Anmäl dig nu!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här

Vad händer när A.I.s vill leva Like a Swede?

Se succéfilmen om hur robotarna startar fackförbund här.

img description

#tcosverige