TCO startar världens första fackförbund för artificiell intelligens

Chatbotar, servicebotar och spambotar som vill ha bättre villkor på sina arbetsplatser. Det är verkligheten i TCO:s nya kampanj Face Tomorrow like a Swede där A.I.s organiserar sig och startar världens första fackförbund för artificiell intelligens – för att kunna leva ”Like a Swede”.

Digitalisering, robotisering och globalisering gör att arbetsmarknaden befinner sig i ständig förändring, men partsmodellen är med på resan. Det vill TCO illustrera i en ny kampanj där framtidens arbetsmarknad gestaltas av artificiell intelligens, eller A.I.s, som vill ha bättre arbetsvillkor, organiserar sig och startar ett fackförbund.

– Partsmodellen har drivit på och hängt med i utvecklingen på arbetsmarknaden i åttio år. Den kommer att göra det i åttio år till. Minst. Partsmodellen kan sammanfattas med ett ord – samarbete – och för en arbetsmarknad i ständig förändring är det viktigt med starka fackliga organisationer och ett bra samarbete mellan fack och arbetsgivare, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Artificiell intelligens, A.I., är förenklat sett ett datorprogram som kan lära sig och förbättra sig på egen hand och som försöker efterlikna människans tänkande och beteende. A.I.s är redan en stor del av våra dagliga liv. De hjälper oss att hitta det vi behöver på Google. Svarar på frågor direkt i våra smartphones och jobbar med kundtjänst för många stora organisationer och företag, dygnet runt.

Ordföranden i det nystartade fackförbundet för artificiell intelligens är en chatbot som är programmerad för att utbilda både A.I.s och människor om partsmodellen på sajten likeaswede.se.

– Genom projektet Face Tomorrow Like a Swede vill vi nå unga samhällsintresserade i Sverige. Vi vill öka kunskapen om partsmodellen, väcka tankar och idéer och få till en dialog om hur vi kan utveckla och framtidssäkra partsmodellen i en ny tid, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Face Tomorrow like a Swede är uppföljare till TCO:s virala kampanjer Like a Swede och Business like a Swede och har världspremiär på www.likeaswede.se idag.

Chatta med A.I.-fackförbundets ordförande Clever om partsmodellenwww.likeaswede.se

Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=VTnMSIc9slg

För mer information:
Per Karlberg, projektledare TCO, 070-286 51 10, per.karlberg@tco.se
Sandra Zetterman, pressekreterare TCO, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se
Petra Jankov, digitalt ansvarig TCO, 070-209 08 05, petra.jankov@tco.se

Så tycker TCO om välfärdsutredningen

Remisstiden för att svara på Välfärdsutredningens slutbetänkande går ut den 24 februari. TCO har skickat in sitt remissvar och avstyrker utredningens huvudförslag om reglering av tillåten vinstnivå.

TCO söker utbildningskoordinator till TCO Fackliga Akademi

Vill du utveckla och genomföra kurser, seminarier, studieresor och andra utvecklingsinsatser för TCO-förbundens förtroendevalda och anställda?

Ny rapport från TCO: Återkommande utveckling

Arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Dagens kunskaper räcker inte för att klara morgondagens utmaningar. Vi måste utbilda oss flera gånger under ett arbetsliv. För tjänstemännen är behoven tydliga, men utbudet för litet. Läs vår rapport om behovet av ett omställningsuppdrag för högskolan här

Se seminariet Återkommande utveckling i efterhand

Se livesändningen här

Titta!
image description

Ny rapport om Högskolans omställningsuppdrag

Har du någonsin tänkt att du skulle behöva vidareutbilda dig för att utvecklas i ditt nuvarande jobb, eller för att kunna byta jobb i framtiden? I så fall är du inte ensam. I många yrken höjs eller förändras kunskapskraven och det är inte alltid man som individ hinner med att uppgradera sin kunskap i motsvarande grad.

TCOs heldagskonferens om utbildning i framtidens arbetsliv

Anmäl dig nu!

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här

Vad händer när A.I.s vill leva Like a Swede?

Se succéfilmen om hur robotarna startar fackförbund här.

img description

#tcosverige