Remissyttrande över promemorian Utökade registerkontroller vid anställning i kommun (Ds 2024:24)
Arbetsrätt
Pressmeddelande
2025-02-07
TCO vill betona att uppgifter som finns i belastnings- och misstankeregistret typiskt sett är integritetskänsliga och stor hänsyn måste tas till detta i varje lagstiftningsinitiativ. För en begränsad typ av arbeten kan det dock finnas ett berättigat intresse för arbetsgivare att få kännedom om en aktuell arbetssökande eller arbetstagare är dömd för viss brottslighet, som då väger tyngre än den personliga integriteten.
TCO:s övergripande synpunkter
TCO har i sak inga invändningar mot promemorians förslag till utökning avseende vilka brott som ska ingå under de respektive delarna i förordningen (1999:1134) om belastningsregister.
Med det sagt så vill TCO framhålla en farhåga vad gäller förslaget om att i större utsträckning medge registerutdrag också ur misstankeregistret än vad som gäller idag. Att inkludera uppgifter ur misstankeregistret i regelverket för registerutdrag riskerar att komma i konflikt med den grundläggande princip som innebär att den som är misstänkt för ett brott ska betraktas som oskyldig till dess att motsatsen har bevisats. Denna oskuldspresumtion slås fast i flera internationella överenskommelser och EU-instrument, till exempel i artikel 14 punkt 2 i FN:s internationella konvention om medborgerliga och politiska rättigheter.
Redan idag förekommer att arbetsgivare avstår från att anställa, säger upp eller avskedar arbetstagare på grund av misstanke om brottslighet, trots att personen är oskyldig. Att uppgifter ur misstankeregistret ska ingå i regelverket för registerutdrag kan innebära att oskyldiga personer försätts i svåra psykiska och ekonomiska situationer; att en person misstänkliggörs som brottslig trots att personen är oskyldig kan i praktiken innebära att denne får svårt att få jobb och försörja sig. Förundersökningar är ofta långsamma och kan, om det aktuella brottet inte blir utrett pågå länge, ytterst tills brottet är preskriberat, vilket får konsekvenser som också behöver beaktas i sammanhanget. Detta blir särskilt relevant i relation till förslaget om registerkontroll i syfte att upprätthålla ett verksamhetsskydd, där det inte föreslås att registerutdraget ska vara begränsat till huruvida åtal har väckts. Dessutom kan utdraget ur misstankeregistret enligt förslaget komma att bli allmän handling, vilket ytterligare riskerar att försvåra för berörda personer på arbetsmarknaden.
Mot den bakgrunden avstyrker TCO promemorians förslag om att möjliggöra utdrag ur misstankeregistret i fler situationer än vad som redan förekommer idag.
Jurist
Magnus Lundberg
Relaterat
Arbetsrätt
TCO:s remissvar på lagrådsremissen Skärpta krav för offentliga biträden och höjda kompetenskrav för tolkar i migrationsärenden
TCO lämnar i detta remissvar endast synpunkter i den del som avser tolkar i migrationsärenden ochtillstyrker...
Arbetsrätt
Slarva inte bort utredningen om säkerhetsprövning
Det är mycket glädjande att utredaren Cathrine Lilja Hansson nu föreslår att arbetstagare ska kunna överklaga ett...
Arbetsrätt
TCO:s remissvar på betänkandet Signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet
I remissvaret lyfter TCO att lagstiftningen måste innehålla ett robust skydd för den personliga integriteten, att det...