TCO:s remissvar på betänkandet Signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet

Arbetsrätt

Remissvar

I remissvaret lyfter TCO att lagstiftningen måste innehålla ett robust skydd för den personliga integriteten, att det finns problem ur ett källskyddsperspektiv som måste beaktas och avslutningsvis så avstyrker TCO förslaget att övningar ska göras ”i skarp signalmiljö”.

TCO har skickat i ett yttrande till Försvarsdepartementet om slutbetänkandet Signalspaning i försvarsunderrättelseverksamhet – en modern och ändamålsenlig lagstiftning (SOU 2024:59). 

En del av betänkandets förslag kan få särskilt stor inverkan på de grundläggande yrkesförutsättningarna för Journalistförbundets medlemmar och TCO har beaktat Journalistförbundets ståndpunkter om utredningens förslag. 

Lagstiftningen måste innehålla robust skydd för den personliga integriteten – Sverige tidigare dömt i Europadomstolen

Det är viktigt att Sverige har en lagstiftning om signalspaning som är anpassad till den tekniska utvecklingen, omvärldsutvecklingen och försvars- och säkerhetsmässiga behov. Det är dock mycket centralt att denna lagstiftning innehåller ett robust skydd för den personliga integriteten och som ett minimum uppfyller kraven i artikel 8 i Europakonventionen om skydd för privatliv och korrespondens.  

Sverige fälldes den 25 maj 2021 i Europadomstolen i ett mål där Centrum för rättvisa stämt Sverige för att lagen om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamheten (FRA-lagen) inte innehöll tillräckliga garantier mot godtycke och missbruk (”end-to-end safeguards”). De brister som Sverige fälldes för i målet är ännu inte helt åtgärdade i svensk lagstiftning. TCO vill därför understryka vikten av att det sker skyndsamt.

Signalspaning inom Sverige skulle påverka journalisters möjlighet att garantera källor anonymitet

Signalspaning innebär ett problem ur ett källskyddsperspektiv, då FRA kan fånga upp signaler mellan en journalist och en källa. Eftersom signalspaningen hittills inte omfattat inhemska signaler utan endast signaler över landsgränsen har denna problematik varit begränsad. Om FRA ges möjlighet att signalspana på kommunikation inom Sverige kommer det att kraftigt negativt påverka journalisters möjlighet att garantera källors anonymitet.

Utredningen föreslår att lagen ska vara möjlig att tillämpa redan vid krigsfara. Det innebär att den kommer att kunna tillämpas vid såväl skärpt beredskap som vid högsta beredskap. Ett tillstånd av skärpt beredskap kan potentiellt komma att råda under lång tid, till exempel om det är krig i Sveriges omedelbara närhet. Det kan därför ifrågasättas om det är proportionellt att införa utredningens förslag till en sorts generell övervakning av befolkningen i Sverige.

Avstyrker övningar i skarp signalmiljö

Utredningen föreslår även en ny bestämmelse som möjliggör inhämtning av signaler i elektronisk form vid signalspaning i övningsverksamhet. Övningarna ska göras ”i skarp signalmiljö”, det vill säga att riktiga uppgifter inhämtas. Det kan inte uteslutas att källskyddade uppgifter inhämtas.

Det kan inte heller uteslutas att uppgifter som omfattas av källskyddet även kommer att hanteras av andra länders myndigheter, vilka inte omfattas av förstöringsskyldigheten. Det är dessutom i detta sammanhang värt att poängtera att en sådan skyldighet inte är en absolut garanti för att uppgifter som omfattas av källskyddet inte sprids. Även om uppgifterna som sådana förstörs kan en person som tagit del av dem föra uppgifterna vidare.

Med anledning av det ovan anförda avstyrker TCO förslaget att övningarna ska göras ”i skarp signalmiljö”.

Läs mer detaljerade synpunkter i det fullständiga remissvaret

Bild på Lise Donovan

Jurist

Lise Donovan