TCO:s remissvar på SOU 2024:55 En översyn av 23 kap. brottsbalken

Demokrati

Remissvar

TCO synpunkter är på förslaget om frivilligt tillbakaträdande genom anmälan till myndighet och på förslaget om uppgiftsskyldighet för viss personal inom skolväsendet, på hem för vård eller boende, vissa myndigheter och personer i särskild förtroendeställning.

Det har på senare tid tillsatts flera olika utredningar som har lämnat förslag om ökad informationsöverföring i olika syften mellan myndigheter, se bland annat SOU 2024:80, SOU 2024:63 och SOU 2023:69. Ytterligare utredningar pågår och fler förslag väntar.

TCO förstår att det finns behov av en särskild ansvarsfrihetsbestämmelse och ställer sig positiv till att även personer utan bestämmande inflytande i brottsplaneringen ska kunna träda tillbaka frivilligt med ansvarsbefriande verkan. Den föreslagna uppgiftsskyldigheten ger dock, likt andra förslag om ökad informationsöverföring mellan myndigheter med flera, upphov till en rad frågor om bland annat genomförande och tillämpning av nya informationsskyldigheter, de anställdas roll och allmänhetens förtroende för de verksamheter som omfattas.

I det sammanhanget vill TCO påpeka att det är svårt att överblicka alla de förslag som på senare tid har lämnats om ökad informationsöverföring och att det därför kan bli svårt för berörda verksamheter att genomföra förslagen på ett effektivt sätt. Det är av yttersta vikt att det finns tillräckliga resurser för att tillgodose att de som har att tillämpa de nya reglerna blir väl insatta i regelverket, inte bara för att säkerställa effektiviteten och förtroendet för verksamheterna men också för att de anställda inte ska utlämnas till sig själva när det gäller genomförandet och tillämpningen av de föreslagna reglerna. Vad gäller det nu aktuella förslaget är det särskilt angeläget med anledning av det föreslagna omedelbarhetsrekvisitet.

TCO efterfrågar också en analys av vad utredningarna och förslagen sammantaget skulle innebära för de anställda som omfattas av förslagen när det gäller exempelvis de anställdas utsatthet och allmänhetens förtroende för den aktuella verksamheten. Det nu aktuella förslaget om uppgiftsskyldighet innebär att det i flera fall läggs en i princip verksamhetsfrämmande och i högsta grad känslig arbetsuppgift på enskilda arbetstagare. Det saknas överväganden och analyser av dessa aspekter i betänkandet. Sammanfattningsvis är TCO mycket tveksam till att införa uppgiftsskyldigheter likt den föreslagna utan en gedigen analys av förslagets effekter för de verksamheter som omfattas och de anställda som ska tillämpa de nya reglerna.'

I linje med synpunkterna ovan efterfrågar TCO tydligare vägledning om vem som omfattas av begreppet ”särskild förtroendeställning” enligt fjärde punkten i den föreslagna bestämmelsen om uppgiftsskyldighet, med beaktande av den inskränkande hänvisningen däri till 36 kap. 5 § fjärde stycket rättegångsbalken. Det är mycket svårt att bedöma vilka personer som omfattas av uppgiftsskyldigheten enbart med ledning av den föreslagna lagtexten och uttalandena i betänkandet.

Läs hela remissvaret

Bild på Jens Lidén

Jurist

Jens Lidén