TCO:s remissyttrande över utredningen Säkerhetsskyddslagen – ytterligare kompletteringar

Arbetsrätt

Remissvar

Vad gäller förslaget om att registerkontrollen bör utvidgas till att omfatta fler register och uppgifter tillstyrker TCO vissa av förslagen till utvidgning och avstyrker andra. TCO ser en risk för en kraftigt ökad administration, förlängd process för registerkontroller, att intrånget i den personliga integriteten ökar men att den önskade effekten inte uppnås med de lagda förslagen.

Härmed inkommer Tjänstemännens centralorganisation, TCO, med en så kallad spontanremiss på utredningen Säkerhetsskyddslagen – ytterligare kompletteringar. TCO finner det anmärkningsvärt att ingen arbetstagarorganisation finns med på remisslistan. TCO lämnar kommentarer och synpunkter på de förslag eller konsekvenser av förslagen som är av särskilt intresse för TCO.

Sammanfattning

Vad gäller förslaget om att registerkontrollen bör utvidgas till att omfatta fler register och uppgifter tillstyrker TCO vissa av förslagen till utvidgning och avstyrker andra. TCO ser en risk för en kraftigt ökad administration, förlängd process för registerkontroller, att intrånget i den personliga integriteten ökar men att den önskade effekten inte uppnås med de lagda förslagen. Dagens process för säkerhetsprövningar innehåller många utmaningar och TCO delar utredningens uppfattning att det bör göras en översyn av hela säkerhetsprövningsförfarandet.

TCO avstyrker förslaget om att fler uppgifter bör få hämtas vid registerkontroll för deltagande i säkerhetsklass 3 och vid registerkontroll utan placering i säkerhetsklass. TCO anser att frågan behöver utredas ytterligare.

TCO avstyrker utredningens förslag att vissa säkerhetsprövnings-beslut ska anmälas till Säkerhetspolisen. Om ambitionen är en mer centraliserad bedömning bör för- och nackdelar med ett klareringssystem utredas i sin helhet, och inte genom att blanda systemen, som utredningens förslag i praktiken kan komma att innebära.

Vad gäller frågan om förslagens förhållande till skyddet för den personliga integriteten anför utredningen å ena sidan att det kan ifrågasättas om ett samtycke som inhämtas under pågående

anställning eller deltagande kan anses utgöra ett frivilligt samtycke. Utredningen konstaterar också att ett samtycke som har lämnats innan utvidgningen av kontrollen sannolikt inte kan anses utgöra ett informerat samtycke.

Å andra sidan föreslås inga konsekvensändringar med anledning av det anförda och utredningen gör vidare bedömningen att nytt samtycke enligt 3 kap. 18 § säkerhetsskyddslagen inte behöver inhämtas med anledning av förslaget.

TCO anser att eventuella konsekvenser av detta bör förtydligas, och uppmanar TCO regeringen att i det fortsatta arbetet med frågan analysera utredningens ställningstagande både i förhållande till kravet på samtycke i 3 kap. 18 § säkerhetsskyddslagen och kravet på samtycke i 2 kap. 6 § RF.

Läs hela remissvaret

Bild på Magnus Lundberg

Jurist

Magnus Lundberg

Bild på Therese  Svanström

TCO:s ordförande

Therese Svanström