TCO remissvar på SOU 2023:79 Arbetsrätten under krig och krigsfara
Arbetsmarknad
Remissvar
2024-06-05
TCO tillstyrker i stora delar utredningens förslag om bland annat en ny arbetsrättslig beredskapslag.
TCO framför i detta remissyttrande huvudsakligen följande synpunkter och förslag till ändringar för regeringen att beakta i det fortsatta beredningsarbetet av lagförslagen i betänkandet.
- Att inrätta ett förfarande för att säkra att den arbetsrättsliga beredskapslagen upphör att tillämpas när det inte längre föreligger objektiva förutsättningar för att lagen kan/ska tillämpas.
- Att se över formuleringen om att myndigheter med ansvar för totalförsvarsplaneringen bör uppmana arbetsmarknadens parter att överlägga om möjligheten att upprätta förhandlingsordningar.
- Att eftersom ”synnerliga skäl” i 34 § andra stycket medbestämmandelagen, MBL, även torde omfatta att ”undvika störningar i produktionen eller andra liknande påfrestningar till skada för totalförsvaret” och att 2 kap. 7 § i förslaget till en ny arbetsrättslig beredskapslag därmed torde vara överflödig, bör det övervägas om inte denna paragraf i förslaget kan tas bort.
- Att skadeståndet bör vara högre när en tystnadsplikt enligt förslagets 2 kap. 5 och 6 §§ består till tvisten slutligt avgjorts trots att den är obefogad och motparten insett eller bort ha insett det, än i motsvarande situation i fredstid.
- Att företrädesrätten till återanställning i lagen om anställningsskydd, LAS, bör gälla oförändrat också i krig, krigsfara och extraordinära förhållanden.
- Att om undantag i företrädesrätten till återanställning införs i den arbetsrättsliga beredskapslagen bör det endast gälla i situationer där det behöver göras för att tillgodose totalförsvarets produktionsbehov.
- Att företrädesrätten till återanställning för statligt anställda inte ska begränsas och att detta bör framgå av undantagsbestämmelsen i den nya lagen.
- Att uppsägningstiden vid arbetsbristuppsägning och fristen för företrädesrätt till återanställning inte ska börja löpa under pågående plikttjänstgöring utan först när denna tjänstgöring är slut och arbetstagaren återgått i anställning.
- Att tiden för att återgå i arbete när en arbetstagares beviljade ledighet för utbildning enligt förslagets 6 kap. förfallit ska, istället för två veckor, vara en månad.
- Att det införs en ventil i förslagets 6 kap. som möjliggör för den som beviljats ledighet enligt lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning att fortsätta vara studieledig
- om det ligger i totalförsvarets intresse/behov att arbetstagaren fortsätter utbildningen, eller
- om det endast återstår en kortare tid av ledigheten och/eller av utbildningen som ledigheten beviljats för.
Jurist
Lise Donovan
Relaterat
Arbetsmarknad
Det krävs mer än förbättrat informationsutbyte i arbetsmarknadspolitiken
I en nyligen remissbehandlad promemoria från Arbetsmarknadsdepartementet föreslås ett utökat informationsutbyte...
Arbetsmarknad
TCO:s yttrande över promemorian Förbättrat informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommuner
TCO har beretts tillfälle att yttra sig över promemorian Förbättrat informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och...
Arbetsmarknad
”Regeringen sänder fel signaler”
Regeringen säger att de ställer om invandringen så att den blir bra för Sverige. Då har vi inte råd att prata om...