TCO remissvar på SOU 2023:79 Arbetsrätten under krig och krigsfara
Arbetsmarknad
Remissvar
TCO tillstyrker i stora delar utredningens förslag om bland annat en ny arbetsrättslig beredskapslag.
TCO framför i detta remissyttrande huvudsakligen följande synpunkter och förslag till ändringar för regeringen att beakta i det fortsatta beredningsarbetet av lagförslagen i betänkandet.
- Att inrätta ett förfarande för att säkra att den arbetsrättsliga beredskapslagen upphör att tillämpas när det inte längre föreligger objektiva förutsättningar för att lagen kan/ska tillämpas.
- Att se över formuleringen om att myndigheter med ansvar för totalförsvarsplaneringen bör uppmana arbetsmarknadens parter att överlägga om möjligheten att upprätta förhandlingsordningar.
- Att eftersom ”synnerliga skäl” i 34 § andra stycket medbestämmandelagen, MBL, även torde omfatta att ”undvika störningar i produktionen eller andra liknande påfrestningar till skada för totalförsvaret” och att 2 kap. 7 § i förslaget till en ny arbetsrättslig beredskapslag därmed torde vara överflödig, bör det övervägas om inte denna paragraf i förslaget kan tas bort.
- Att skadeståndet bör vara högre när en tystnadsplikt enligt förslagets 2 kap. 5 och 6 §§ består till tvisten slutligt avgjorts trots att den är obefogad och motparten insett eller bort ha insett det, än i motsvarande situation i fredstid.
- Att företrädesrätten till återanställning i lagen om anställningsskydd, LAS, bör gälla oförändrat också i krig, krigsfara och extraordinära förhållanden.
- Att om undantag i företrädesrätten till återanställning införs i den arbetsrättsliga beredskapslagen bör det endast gälla i situationer där det behöver göras för att tillgodose totalförsvarets produktionsbehov.
- Att företrädesrätten till återanställning för statligt anställda inte ska begränsas och att detta bör framgå av undantagsbestämmelsen i den nya lagen.
- Att uppsägningstiden vid arbetsbristuppsägning och fristen för företrädesrätt till återanställning inte ska börja löpa under pågående plikttjänstgöring utan först när denna tjänstgöring är slut och arbetstagaren återgått i anställning.
- Att tiden för att återgå i arbete när en arbetstagares beviljade ledighet för utbildning enligt förslagets 6 kap. förfallit ska, istället för två veckor, vara en månad.
- Att det införs en ventil i förslagets 6 kap. som möjliggör för den som beviljats ledighet enligt lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning att fortsätta vara studieledig
- om det ligger i totalförsvarets intresse/behov att arbetstagaren fortsätter utbildningen, eller
- om det endast återstår en kortare tid av ledigheten och/eller av utbildningen som ledigheten beviljats för.
Jurist
Lise Donovan
Relaterat
Arbetsmarknad
TCO:s remissvar på Ds 2024:9 Bättre förutsättningar för utsänd statlig personal
TCO delar i huvudsak och på en generell nivå utredningens bedömningar och förslag. Det är dock beklagligt att...
Arbetsmarknad
Det behöver göras mer mot hot och våld i arbetslivet – ratificera ILO-konvention 190 nu!
I dag den 25 november är det Orange Day som är dagen då FN särskilt uppmärksammar våld mot kvinnor. TCO vill därför...
Arbetsmarknad
TCO:s remissvar på SOU 2024:41 Styrkraft för lyckad integration
TCO välkomnar huvuddelen av förslagen för en integrationspolitik som på bästa sätt påskyndar utrikes föddas...