TCO:s syn på a-kasseutredningen

A-kassa

Blogg

2020-06-16

En reformering av arbetslöshetsförsäkringen är både välbehövlig och efterlängtad. Med utredningens förslag skulle fler med atypiska anlitandeformer, kombinatörer och egenföretagare omfattas. Det är bra att försäkringen moderniseras och anpassas till dagens arbetsmarknad. Det krävs dock även andra förändringar av a-kassan än de som föreslås av utredningen. Ersättningsnivåerna har urholkats under en låg tid. Taket i a-kassan måste höjas. De flesta kan inte klara sin ekonomi vid arbetslöshet med bara allmän a-kassa.

Idag presenterades utredningen En arbetslöshetsförsäkring för fler, grundad på inkomster med sitt slutbetänkande. Denna blogg är en första analys av hur TCO ser på de förslag som utredaren Maria Hemström Hemmingsson presenterade.

Fler kommer att kvalificera sig för ersättning

Ett inkomstvillkor ska införas på basis av månadsuppgifter från arbetsgivaren om arbetsinkomster. Månadsuppgifterna ska användas dels för att avgöra om den sökande har arbetat tillräckligt (kvalificeringsregel) och dels för att bestämma ersättningen. Dagens arbetsvillkor försvinner, liksom dagens grundförsäkring.

Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring. För att ha rätt till ersättning måste den sökande ha en viss förankring på arbetsmarknaden. Graden av förankring mäts via inkomster som i sin tur speglar arbete. För kvalificering så gäller en huvudregel att man ska ha haft en minsta totalinkomst på 120 000 kronor under ramtiden 12 månader tillbaks, samt att man har haft en minsta månadsinkomst på 10 000 kronor under fyra av ramtidens 12 månader (inte nödvändigtvis fyra sammanhängande månader). En undantagsregel finns för de sökande som inte kommer upp i totalinkomsten. Har man istället fyra sammanhängande månader med en minsta totalinkomst under ramtiden så kvalificerar man sig för ersättning. Vissa socialförsäkringsförmåner kommer att kunna medräknas när inkomsterna bestäms.
Idén om totalinkomst bygger på att den sökande ska ha arbetat tidigare och därmed bidragit till fösäkringens finansiering. Men det räcker inte med att tjäna in totalinkomsten på kanske en enstaka månad. Man ska även ha en viss förankring på arbetsmarknaden i det att man har arbetat under en längre tid. Av det skälet måste den sökande kunna visa ett antal månadsinkomster under ramtiden.

För företagare kommer inkomstvillkoret baseras på antingen inkomster från firman eller verksamheten under ramtiden eller på inkomster från förvärvsarbete från senaste taxering. En undantagsregel införs där inkomstvillkoret baseras på genomsnittliga inkomster två år före arbetslösheten.

Utredningen bedömer att många fler sökande än idag skulle kvalificera sig för ersättning. Till det kommer att administrationen blir avsevärt enklare och att handläggningstiderna därmed kortas, jämfört med hanteringen av dagens arbetsvillkor som kräver arbetsgivarintyg.

TCO har under lång tid tagit ställning för övergången till ett inkomstvillkor. Arbete är fortsatt grunden för rätt till ersättning, men arbete speglas i inkomster. Inkomstvillkoret bör motsvara dagens arbetsvillkor, vilket är halvtidsarbete i sex månader under ramtiden, eller något lägre. Utredningen hamnar på ungefär den nivån. Åtskilliga TCO-medlemmar arbetar på korta kontrakt eller som egenföretagare. Den förenklade administration som följer av ett inkomstvillkor kommer att innebära att fler kommer att få ersättning.

Hur hög blir ersättningen?

Utredningen föreslår en modell med avtrappning som bygger på den sökandes genomsnittliga inkomst under ramtiden: dag 1–100: 80 procent, dag 101–200: 70 procent, dag 201–300: 65 procent. Det vill säga utredningen föreslår en något brantare avtrappning än dagens regler. Den här avtrappningen gäller för de sökande som klarar ett fullt medlemsvillkor i en a-kassa, det vill säga 12 månaders medlemskap eller mer. Den som har varit medlem i en a-kassa kortare tid får en lägre kompensationsgrad.

Utredningen har inte att lägga förslag om taket i a-kassan eller högsta dagpenning. Utredningen har dock krav på budgetneutralitet och kommer till slutsatsen att taket kan ligga på maximalt 25 000 kronor i månaden (högsta dagpenning 910 kronor).
TCO har länge arbetat för en höjning av taket i a-kassan. Många hushåll har svårt att klara sin ekonomi vid arbetslöshet. Vid medianlönen, cirka 32 000 kronor,  ersätter a-kassan mindre än 60 procent av tidigare lön. Vid medianlönen för en tjänsteman, cirka 40 000 kronor, ersätter a-kassan mindre än 50 procent.

TCO är negativa till en avtrappning av arbetslöshetsförsäkringen. Skulle en sådan ändå bli verklighet, är det centralt att a-kassetaket höjs under den inledande fasen av arbetslöshet. TCO vill stärka modellen med arbetslöshetskassor baserat på frivilligt medlemskap.

Hur länge får man ersättning?

Utredningen har lagt fram ett förslag på hur arbetslöshetsförsäkringen kan breddas så att fler än idag får rätt till ersättning. Man har valt en dynamisk ersättningsperiod där man får ett mindre antal ersättningsdagar om man inte kvalat in fullt ut. Så här är utredningens förslag: En minsta månadsinkomst på 10 000 kronor i 12 månader eller mer (ramtiden) ger 300 ersättningsdagar, minsta månadsinkomst på 10 000 kronor i 8–12 månader ger 200 ersättningsdagar, och minsta månadsinkomst på 10 000 kronor i 4–8 månader ger 100 ersättningsdagar.

TCO ser positivt på en sådan här modell och har i förslagen till förändringar av a-kassan presenterat en liknande lösning. Den gör att personer som inte är fullt ut förankrade på arbetsmarknaden får möjlighet att under en tid fortsätta förankringen, utan att behöva gå in i Arbetsförmedlingens programverksamhet. Läs mer om TCO:s förslag för en reformerad a-kassa.
Bild på Maria Ahrengart

Utredare: Arbetslöshetsförsäkringen

Maria Ahrengart